In samenwerking met filmtheater De Uitkijk keert Film & Filosofie terug dit jaar. In april zullen er vier films worden gedraaid, welke in het thema van ‘OVERSTAG’ staan. Op de poster kunt u zien welke films wij hebben gekozen en wanneer deze vertoond zullen worden. Voor elke film nodigen wij een spreker uit die de desbetreffende film zal inleiden met een korte themagerelateerde filosofische lezing. Verdere informatie over de sprekers vindt u hieronder!
Fitzcarraldo
Maandag 1 april gaat Film & Filosofie van start met een vertoning van ‘Fitzcarraldo’ van Werner Herzog. De film zal worden ingeleid door Arthur Hendrikx: Fitzcarraldo gaat voor Hendrikx over het menselijke en nietzscheaanse verlangen om zelf betekenis te scheppen in een wereld die geen betekenis lijkt te hebben. De mens wil zijn stempel drukken op de natuur waarin hij geworpen is en waarin hij zal sterven. Midden in het Zuid-Amerikaanse regenwoud moet en zal Fitzcarraldo een stuk menselijke beschaving afbakenen, en bovenal een menselijke stem laten schallen: de stem van Caruso, de grootste tenor aller tijden, voor Werner Herzog symbool van de hogere cultuur. Een studie van de waanzin, die zijn hoogtepunt bereikt in het een berg op slepen van een reusachtige boot.
Sorry to Bother You
Maandag 8 april is het tijd voor de tweede film van de Film & Filosofie reeks! Deze avond vertonen we in samenwerking met Filmtheater de Uitkijk ‘Sorry to Bother You’ (2018) van Boots Riley.
This film will be introduced by ‘Film Philosophy’ expert Michael Thomas:
“Boots Riley’s ‘Sorry to Bother You’ is an absurdist dark comedy with elements of magical realism and science fiction inspired by the world of telemarketing. In it, we follow Cassisus Green through an existential journey in which his search for meaning leads him up the corporate ladder of sales, pitting him against his conscience and solidarity with friends and allies. In this talk, Thomas will highlight some moments of change in the film that point him towards the ways that we are transformed as we attempt to navigate the need to pay the rent and the desire for meaning.”
Battleship Potemkin
Op maandag 15 april is het tijd voor de derde Film & Filosofie in Filmtheater de Uitkijk. De film die we zullen verkennen is ‘Battleship Potemkin’ (Pantserkruiser Potjomkin), geregisseerd door Sergej Eisenstein. Deze klassieker vertelt het verhaal van de opstand aan boord van de Russische pantserkruiser Potemkin tijdens de revolutie van 1905.
De film zal worden ingeleid door Pyotr Safronov:
Currently working as a guest researcher at the University of Amsterdam, Pyotr Safronov is investigating digital care in the context of interactions between humans and machines. In addition, he participates in several grassroots projects, such as the creation of a new constitution for Russia in the future. He cofounded the artistic group Lepista Nuda (lepistanuda.com), delivering multimodal conceptual projects on subjects such as non-human urban landscapes and architecture for the afterlife.’
Battleship Potemkin, a Soviet silent film directed by Sergei Eiseinstein and released in 1925, is regarded as a seminal work of cinema history. The movie was meant to be a memorial to the 1905 Russian Revolution. It was produced in Odessa, which is now in Ukraine, the site of the actual mutiny of sailors. Its five-act, theater-style structure, condensed montage of conflicting shots, and creative use of color and light are all employed to convey a conceptual message that goes beyond any single story. In this talk, Safronov will discuss how Eisenstein’s notion of the movement relates to Hegel’s concept of subjectivity while considering how restlessness is a fundamental aspect of the human situation from a standpoint of the modern(ist) philosophy.’
Crumb
Op maandag 22 april zal de laatste film van de ‘Film & Filosofie’ reeks te zien zijn: Crumb. Deze keer zullen we de documentaire ‘Crumb’ verkennen. In de bewogen jaren 1960 verschenen de eerste vulgaire strips van Robert Crumb in undergroundbladen. De strips zaten vol erotiek, obsceniteiten, obsessies, geweld en politiek cynisme. Ondertussen is Crumb uitgegroeid tot een fenomeen dat zowel door stripliefhebbers als academici ernstig genomen wordt.
This film will be introduced by Dr. Catherine Lord:
‘For my feminist sensibility, Robert Crumb’s cartoon and graphic art images of women, honestly revealed in Terry Zwigoff’s 1994 biopic Crumb (1994), have enraged me. They have also compelled me. Images of headless women being raped and sexually assaulted, of
African women enslaved, and forced into the double torture of misogyny and racism, challenge the viewer. Here, Jacques Lacan’s concept of “extimacy” can be brought into dialogue with Crumb’s depiction of jubilantly naked, as well as sexually exploited females. These women inside the artist’s psychical art constitute the crumbling brilliance of Robert Crumb’s oeuvre.’